Praca zdalna – co zrobić, by jak najskuteczniej wykorzystać czas przeznaczony na zawodowe obowiązki?

HomePraca i nauka

Praca zdalna – co zrobić, by jak najskuteczniej wykorzystać czas przeznaczony na zawodowe obowiązki?

Praca z domu stała się już niemal codziennością dla tysięcy Polaków. W przypadku coraz liczniejszych zawodów wystarczy biurko, komputer i dostęp do in

Pomysły na organizację biurka.
Jak walczyć z lenistwem?

Praca z domu stała się już niemal codziennością dla tysięcy Polaków. W przypadku coraz liczniejszych zawodów wystarczy biurko, komputer i dostęp do internetu, aby móc wykonać podstawowe obowiązki. Praca w domu różni się jednak od tej w biurze. Co zrobić, aby jak najefektywniej wykorzystać czas spędzony na home office? Oto kilka prostych i sprawdzonych sposobów.

Stwórz swoje miejsce pracy

Choć wydaje się to oczywiste, pierwszym i najważniejszym punktem jest zaplanowanie i efektywne „wykreowanie” miejsca pracy. Chodzi bowiem nie o to, by usiąść na łóżku z laptopem na kolanach, ale wygospodarować wygodną, ergonomiczną przestrzeń. Oczyść zatem biurko, pozbądź się zbędnych elementów i gadżetów, które mogą cię rozpraszać. Jeśli twoja praca jest pracą koncepcyjną, zaopatrz się w wygodny fotel, by móc sobodnie pogrążyć się we własnych myślach.

Ustal godziny pracy

W biurze wszystko jest jasne. Pracujesz, przykładowo, od 9:00 do 17:00. W domu jest już inaczej. Śniadanie płynnie przechodzi w pracę, praca w obiad. Następnie wracasz do pracy, nastawiasz pranie… i tak bez końca. Warto więc, dla utrzymania swoistej higieny pracy i rytmu dnia, z góry wyznaczyć sobie godziny w których pracujesz. Od – do, bez przekroczeń.

Rzeczy drobne, rzeczy kluczowe

Kiedy pracujesz w domu, masz możliwość dużo lepszego zaplanowania swojego dnia. Skoro nie przeszkadza ci nikt z koleżanek i kolegów, możesz w pełni poświęcić się swoim obowiązkom. Przeplataj więc duże, skomplikowane zadania z tymi drobnymi. Przygotuj kluczowy raport, a następnie odpowiedz na mniej znaczące maile. Skończ ważną prezentację, następnie poświęcić się innemu, mniej priorytetowymu zadaniu. Taki rytm pracy pozwoli ci uniknąć przemęczenia wynikającego z nadmiernej koncentracji na jednym temacie przez dłuższy czas.

Słuchaj muzyki, zadbaj o produktywny nastrój

Dla wielu z nas muzyka to sposób na relaks lub koncentrację. Nie zawsze, nawet przy użyciu słuchawek, jest to możliwe do osiągnięcia w biurze. W domu nie mamy tego problemu, wykorzystaj więc tę okoliczność i włącz spokojną, cichą muzykę w tle. A może na początek dnia potrzebujesz pobudzenia? Pozwól sobie na odrobinę głośniejszego rocka czy elektroniki. Zamiast muzyki pobudzają cię zapachy? W domu możesz zapalić aromatyczne kadzidełko czy zapachową świeczkę. W pracy – niekoniecznie.

Wyciągaj wnioski z błędów

Może się zdarzyć, iż pracując w domu nie będziesz miał dostępu do którego się zasobów sieciowych lub nie sprawdzisz ważnego numeru telefonu z intranetu. Zapamiętuj więc i spisuj te wszystkie sytuacje, które czysto logistycznie utrudniają ci pracę w domu. Podczas następnego pobytu w biurze postaraj się rozwiązać ten problem ściągając odpowiednie pliki w trybie offline bądź prosząc dział IT o zapewnienie zdalnych dostępów.

Zaplanuj swój dzień

Pamiętaj, by poświęcić pierwsze 15 minut dnia na sporządzenie listy zadań do wykonania. Pracując w biurze, współpracując z dziesiątkami osób, nasza codzienna lista obowiązków w naturalny sposób się wypełnia. Odpowiadamy na prośby o pomoc, realizujemy drobne zlecenia od szefa. W efekcie pod koniec dnia wiemy, iż pracowaliśmy pełne 8 godzin… nie mając do końca świadomości, które z ważnych zadań wykonaliśmy. W domu, w zdecydowanie większym stopniu panujemy nad swoimi obowiązkami. Skorzystajmy z tej okazji, by w spokoju wykonać te najważniejsze. Kluczem zaś do sukcesu jest odpowiednie ich określenie i zaplanowanie.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 1